Pompoen lasagne

_PSA2238.jpg
Ja ik weet het, alweer pompoen. Ik kan er gewoon niks aan doen. Het is zo lekker deze tijd van het jaar! Dit recept is geïnspireerd op de lasagne die Nigella Lawson maakte in haar kerst boek. Ik wilde het recept al heel lang proberen, maar omdat het recept voor heel veel personen was gemaakt, heb ik het iedere keer uitgesteld. Het recept halveren leek me toen der tijd gewoon iets te lastig. Deze keer besloot ik haar recept als inspiratie te gebruiken. En het is erg goed gelukt al zeg ik het zelf. Op de dag dat ik dit maakte, ging ik eind van de middag naar de film. Ik kon dus gelijk even uittesten of ik hem van te voren kon maken. En dat kon dus inderdaad prima. Ik had de saus al in de ochtend gemaakt. Ook de laagjes had ik al opgebouwd. Het enige wat ik bij thuiskomst nog hoefde te doen, was de mozzarella over de bovenkant verdelen en hem in de oven te schuiven. Makkelijk toch? _PSA2243.jpg
Dit heb je nodig voor 4 personen:

  • 1 pak lasagne vellen
  • 1 flespompoen
  • 300 gr gehakt
  • 1 rode ui
  • 2 tenen knoflook
  • 1 el tomatenpuree
  • 100 ml rode wijn
  • 2 blikken tomatenblokjes
  • 1 grote tl gedroogde oregano
  • 1 tl gedroogdesalie
  • 1 tl suiker
  • 200 gr zachte geitenkaas
  • 250 gr ricotta
  • 2 el melk
  • 1 bol mozzarella in plakken
  • 1/2 tl nootmuskaat
  • zout en peper

Zo maak je het:

Snijd de pompoen in kleine blokjes van ongeveer een cm. Snipper de ui fijn en hak de knoflook fijn.
Verhit een diepe pan met dikke bodem met wat olie of boter en fruit de ui 2 minuten.
Voeg de knoflook en het gehakt toe en bak tot het gehakt rul is.
Roer de tomatenpuree erdoor en bak een minuutje mee.
Doe de salie, oregano en suiker erbij en roer even door.
Schenk de wijn erbij en laat even inkoken tot bijna al het vocht is opgenomen.
Doe de pompoen erbij en bak 5 minuten al roerend mee.
Schenk de blikken tomatenblokjes erbij en breng aan de kook.
Laat de saus op laag vuur het de deksel op de pan 30 tot 40 minuten koken.
Breng op smaak met zout en peper
Roer in een aparte kom de ricotta en de geitenkaas goed door elkaar.
Schenk de melk erbij, samen met de nootmuskaat, zout en peper.
Verhit de oven voor op 180 graden en zet een ovenschaal klaar.
Bedek de bodem met een laagje pompoen saus.
Leg hier op 1 laag lasagne vellen. Bij mij paste er 3 naast elkaar.
Schep hier wat lepels kaassaus op en verdeel hem zo goed als je kunt.
Schep er vervolgens nog een laagje pompoen saus over en ga zo door tot alles op is.
Sluit af met de resterende pompoen saus en verdeel de mozzarella over de bovenkant.
Bak hem in de oven voor ongeveer 30 tot 40 minuten.
Omdat ik hem van te voren maakte, heeft hij bij mij langer in de oven gezeten (45 minuten).
Serveer met een lekkere groene salade.

Eet smakelijk!

Plaats een reactie